Immersive Learning
Hva er immersiv læring og hva er fordelene?
I det stadig skiftende opplæringslandskapet har immersiv læring vist seg som en kraftig metode for å heve læringsopplevelsen for medarbeidere.
PRODUKTER
MODULER
LØSNINGER
BRANSJER
Det er høyst sannsynlig at du har hørt en eller hatt flere samtaler om kunstig intelligens (AI) og ChatGPT den senere tiden. Dette er et hett tema takket være nylige publikasjoner om imponerende (og noen ganger bekymringsfulle) AI-systemer. Innen kunstverdenen kan promptdrevne AI-verktøy som Midjourney skape fantastiske visuelle uttrykk på forespørsel. Tekstbasert ChatGPT kan også produsere ord, dikt, essays og til og med godt skrevet kode.
Selv om AI- og maskinlæringsstrategier har vært stille brukt i mange teknologiske systemer i flere tiår, kan denne økende interessen fra publikum markere et potensielt vendepunkt for praktisk bruk i bedrifter. Flere mennesker begynner nå å forholde seg til realiteten og den kommende allsidigheten til AI, og både positive og negative reaksjoner er uttrykt. Mens noen ser på det som en utrolig mulighet til å forbedre mange ulike områder, som for eksempel helse, utdanning og finans, er andre bekymret for den potensielle risikoen og konsekvensene av å gi maskiner stadig større rolle i samfunnet.
Uansett synspunkt, vil utviklingen av AI og ChatGPT fortsette å påvirke samfunnet i stadig større grad. Det er derfor viktig at vi forstår teknologien og dens konsekvenser og arbeider for å utvikle og regulere den på en ansvarlig og bærekraftig måte.
Det er to viktige makrotrender som L&D-profesjonelle må holde øye med, uavhengig av om de er interessert i AI eller ikke: For det første synker andelen av mennesker som er ansatt som en prosentandel av befolkningen, og for det andre synker total produktivitet i arbeidsstyrken. Som et resultat er strategier for å beholde ansatte og tiltrekke seg talenter viktigere enn noen gang. Å holde på ansatte lenger, øke deres produktivitet og tiltrekke seg topp talent har alltid vært viktig, men med disse makrotrendene i betraktning, øker risikoen enda mer.
L&D-teamet har alltid hatt ansvaret for å forbedre ansattes oppbevaring og produktivitet, samt talentanskaffelse. Det som er nytt, er hvordan AI kan hjelpe dem å oppnå disse målene. L&D-teamet kan utnytte AI- og maskinlæringsverktøy for å forbedre driften på følgende måter:
AI og ChatGPT kan bidra til å automatisere kjedelige oppgaver i opplæringen av ansatte, noe som kan frigjøre tid og forbedre nøyaktigheten. Her er fem eksempler på dette:
One-size-fits-all-løsninger blir ikke skapt fordi det er det folk ønsker. De blir skapt fordi de kan skaleres. De fleste vil ha nytte av 1:1-coaching og veiledning i stedet for en «one-size-fits-all»-tilnærming, men dette er ofte dyrt og uoverkommelig. AI og ML kan bidra til å redusere skaleringsproblemet ved å tilby hyperpersonalisering. Selv om det ennå ikke kan erstatte 1:1-coaching, kan teknologien filtrere ut mye av det unødvendige og irrelevante innholdet som eleven ikke ønsker eller trenger. Den kan også tilpasse seg brukerens atferd og dynamisk justere innholdet som respons.
AI og ChatGPT kan forbedre content generation innen opplæring og utvikling (L&D) i bedrifter ved å automatisere oppgaver som tekstgenerering, oversettelse og transkripsjon, og dermed redusere tid og kostnader knyttet til manuelle oppgaver. AI og ChatGPT kan også brukes til å generere interaktivt innhold, som spill og simuleringer, som kan øke engasjement og læringseffektivitet hos ansatte.
Nedenfor finner du konkrete eksempler på hvordan AI og ChatGPT kan brukes til content generation innen opplæring og utvikling (L&D) i bedrifter:
AI og ChatGPT kan brukes til å forbedre innsikt, rapportering og analyse innen opplæring og utvikling (L&D) i bedrifter ved å automatisere datainnsamling, -analyse og -rapportering, forbedre personaliseringen av opplæringen, øke forståelsen av brukeratferd og engasjement, evaluere opplæringsresultater og identifisere kunnskapshull og behov for opplæring. Dette kan føre til bedre beslutninger, mer effektiv opplæring og økt ROI for L&D-initiativer.
Her er noen konkrete eksempler på hvordan AI og ChatGPT kan brukes for å forbedre innsikt, rapportering og analyse innen opplæring og utvikling (L&D) i bedrifter:
Bedrifter som ønsker å implementere AI og ChatGPT i sin digitale læring bør først ha en klar forståelse av teknologien og dens muligheter og begrensninger. Det er viktig å identifisere klare mål og målgrupper for implementeringen og velge teknologien som passer best til disse behovene. Opplæring og støtte av ansatte som skal bruke teknologien er viktig, og personvernhensyn må ivaretas.
For bedrifter som ønsker å ta i bruk AI og ChatGPT i sin digitale læring, kan det være lurt å starte med mindre prosjekter og gradvis øke omfanget etter hvert som man blir mer komfortabel med teknologien. Det er også viktig å være åpen for tilbakemeldinger fra ansatte og justere implementeringen deretter.
Til syvende og sist kan AI og ChatGPT være verdifulle verktøy for bedrifter som ønsker å forbedre sin digitale læring og holde seg oppdatert i en stadig mer teknologisk avansert verden.
Hva er immersiv læring og hva er fordelene?
I det stadig skiftende opplæringslandskapet har immersiv læring vist seg som en kraftig metode for å heve læringsopplevelsen for medarbeidere.
Snapper og We Are Learning inngår partnerskap for å gjøre det lettere for bedrifter å skape engasjerende 3D-læringsinnhold som interaktive historier, simuleringer og animasjoner med Pixar-lignende kvalitet på minutter.
Snapper inngår samarbeidsavtale med OpenSeame – Nå kan du få ferdige kurskataloger i Snappers LMSløsninger
Stortorvet 3, 0155 Oslo
Telefon: 22 37 48 00
E-post: salg@snapper.no
Faktura: faktura@snapper.no
Support: support@snapper.no